עורכי הדין ורואי החשבון צריכים לשתף פעולה
בייצוג לקוחות בתחום הגילוי מרצון של חשבונות בנק בחו"ל

מאת עו"ד יואב בלייכר
חבר ועדת כינוסים ופירוקים בלשכת עורכי הדין

ב-6 בספטמבר יהיה המועד האחרון לגילוי מרצון של חשבונות בנק בחו"ל המוחזקים על ידי תושבי ישראל. רבים חוששים לדווח מרצונם על חשבון המוחזק על ידם ומעדיפים לטמון את ראשם בחול, מתוך תקווה שהחשבון שלהם לא יתגלה, או אם יתגלה "יסגרו עסקה" עם מס הכנסה ומקסימום ישלמו קנס סמלי.

לא כך הוא הדבר. חשבונות בנק בחו"ל, אפילו בשווייץ ובמקלטי מס אחרים, כבר אינם כל כך סודיים, במיוחד לאחר שממשלת ארה"ב נכנסה לעובי הקורה והחלה להטיל קנסות אדירים על בנקים שמסייעים לאזרחיה להעלים הכנסות. שיתוף הפעולה בין רשויות מס של מדינות שונות מניב כיום מידע שבעבר היה נחשב ל"סודיות בנקאית". לא זו בלבד – מאחר והיום הכל ממוחשב, תם העידן של העברת כספים בחשכת הלילה על ידי בלדרים שפניהם מוסתרים ע"י צווארונים גבוהים ומגבעות רחבות שוליים. מה שראינו בסרטים – והיה נכון במידה מסוימת בעבר – כבר אינו נכון היום, לפחות חלקית. היום הכל זורם ברשתות מחשבים ולכל תנועה בנקאית ולכל פעולה בחשבון יש עקבות.

קיצורו של דבר – לא כדאי לסמוך על המזל ורצוי מאד לנצל את חלון הזמן לגילוי מרצון. אך בה בעת חשוב לעשות זאת בצורה נכונה, מאחר שפעולה לא נכונה בנושא זה עלולה לגרום לאזרח נזק רב.

זה הזמן לשיתוף פעולה בין עורכי דין לרואי חשבון בכל הקשור לגילוי מרצון. אנו נמצאים כמעט בדקה התשעים והלקוחות זכאים לקבל את השירות המיטבי. כדי לעבור בשלום את המשוכה, ולצאת מהעניין עם כמה שפחות נזק. צריך להפסיק לריב מי צריך לייצג את הנישומים בנושא הגילוי מרצון ולשתף פעולה.

ייצוגו של נישום מול שלטונות המס בהליך של גילוי מרצון, שהוא נושא מורכב, מחייב שיתוף פעולה בין עו"ד לרו"ח כדי להגיע לייצוג מיטבי. אין כאן עניין שבשל חסיון עו"ד לקוח רק עורכי דין הם הגורם האידיאלי לייצג נישום בעניין זה, או שבשל נסיונם בדיונים מול רשויות המס רק רואי חשבון הם הכתובת הנכונה. אלו וגם אלו טובים בייצוג הנישום בנושא הגילוי מרצון, והחבירה של עו"ד ורו"ח רק תועיל לנישום.

יש לציין כי לעתים קיים שיתוף פעולה בין משרדי עו"ד לרו"ח בתיקי מס רגילים, כך שעל אחת כמה וכמה יכול להיות שיתוף פעולה ביניהם גם בגילוי מרצון. לכל צד מומחיות משלו והם יכולים להשלים אחד את השני. אם החשש הוא שכר טרחה שיצטרך להתחלק בין שניהם – אז במקרה הזה כדאי להשלים עם המצב, או למצוא נוסחה לחלוקה שתשקף את כמות העבודה שכל צד ישקיע מול שלטונות המס, בכל מקרה לגופו.

בהקשר זה יש לציין יוזמה של רו"ח אמריקאי בשם ד"ר פיטר רולנד, שהקים בשנת 2013 ארגון בשם "ברית רואי החשבון ועורכי הדין" (Accountant-Lawyer Alliance – ALA) שהמוטו שלה הוא "שיתוף פעולה למען אלו שאנו משרתים אותם". באתר הארגון נאמר כי "Accountant-Lawyer Alliance נוצרה על בסיס מחקר ראשוני שבוצע על ידי ד"ר פיטר רולנד, שזיהה הזדמנות לאנשי מקצוע לשפר את הדרך שבה הם מספקים שירותים ללקוחותיהם באמצעות שיתוף פעולה עם אנשי מקצוע אחרים. במקרים רבים אנשי מקצוע כגון רואי חשבון ועורכי דין שמשרתים אותו לקוח, אינם מתקשרים או משלבים את מאמציהם עם אנשי מקצוע אחרים בצורה יעילה. כתוצאה מכך נוצר חוסר יעילות ונוצרות תוצאות מתחת לממוצע ורמה נמוכה יותר של שביעות רצון הלקוח מחוויית השירות".

print this page